De invloed van massage bij stress

Geschreven door Josien Frederix op . Geplaatst in Blogs

 Vaak krijg ik de vraag gesteld wat de invloed van massage is bij (langdurige) stress.

de-invloed-van-massage-is-bij-langdurige-stress

Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties. (bron wikipedia)

Stress is een mooie reactie van het lichaam om ons klaar te maken voor werkelijke gevaren, zoals wegspringen voor een rijdende auto.

Wat er in je lichaam gebeurd bij stress is het aanmaken van adrenaline, je pupillen worden groter, de hartslag neemt toe, de ademhaling wordt sneller, alertheid en de spieren spannen zich aan. Afname bloedtoevoer naar darmen, afname bloedtoevoer naar hersenen en verminderde activiteit immuunsysteem

Als je stress ervaart in je werk of leven reageert je lichaam met dezelfde reacties. Langdurige stress kan voor allerlei klachten zorgen, zoals hoofd-, nek-, en rugklachten, stijfheid bij opstaan. Vatbaarder voor ziekten en infecties door aantasting van het immuunsysteem.

De mate waarin iemand stress ervaart en de reden is heel verschillend. Zo kan iemand stress ervaren, omdat hij te weinig uitdaging heeft in het werk. Een ander ervaart stress, omdat hij veel van zichzelf moet en de lat van prestatie hoog legt. Of iemand heeft een zieke dierbare in zijn omgeving waar hij de zorg voor draagt.

Wat is nu de invloed van massage bij (langdurige)stress. Onderzoek heeft aangetoond dat door een massage de cortisolwaarde (stresshormoon) in het lichaam daalt en zich verder herstelt tot 24-48 uur na de massage. Een massage heeft dus een gunstig effect voor mensen met langdurige stress. Daarnaast zorgt massage voor de aanmaak van oxytocine en endorfinen. De hormonen die maken dat we ons gelukkig voelen. Massage verlaagd de bloeddruk en heeft zo invloed op het verlagen van het stressniveau. Het afweersysteem verbetert. Door een massage ontspannen de spieren. je ademhaling word rustiger en stimuleert de doorbloeding in het hele lichaam.

Ik maak mensen graag bewust dat de balans tussen lichaam en geest goed moet zijn voor een gezond algemeen welzijn en functioneren. Tijd voor jezelf is belangrijk om jezelf (weer) te leren kennen en je goed te voelen!

 

 

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter